× تصاویر و سفرنامه تورهای بهار 96

سفرنامه تور ارسباران و قلعه بابک مورخ 11 الی 96/3/14

بیشتر
6 سال 10 ماه قبل - 6 سال 10 ماه قبل #1715 توسط travelloug
سفرنامه تور ارسباران و قلعه بابک
مورخ 11 الی 96/3/14
راهنما: وحید شعبانی



با یاد او

سال ها می گذرد ، حادثه ها می آیند
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
شاید بزرگترین حادثه نیمه خرداد ۹۶ برای من و یاران البرز من دیدار از سرزمین باشکوه آذربایجان و دیار بابک خرمدین باشد. شبانگاه ۱۱ خرداد کنار مرکب آقای بیگدلی ایستاده ایم و آماده حرکت هستیم. راس ساعت سفرمان را آغاز می کنیم .
ابتدای حرکت خود را معرفی می کنیم و با همسفرانمان آشنا می شویم . توقف کوتاهی در مجتمع بافه در شهر قزوین می کنیم و به راه می افتیم . ساعت خاموشی فرا می رسد و در تاریکی جاده پلک بر هم می گذاریم. شب ، جاده ، سکوت... خورشید آرام آرام بیرون می آید و نورش عالم افروز می شود .

جلفا ؛ شهری مرزی در شمال غربی ایران . به رستوران قفقاز می رویم و صبحانه ای لذیذ نوش جان می کنیم. ماه رمضان است و روزه بر مسافر غیر واجب . به جاده می زنیم و چشممان به جمال ارس همیشه بیدار روشن می شود. اولین مقصدمان کلیسای سنت استپانوس است.












بازمانده ای از هزاره های دور. برج ناقوس دارد و محراب سنگی ... خاطره دارد و حکایت ... مرد ارمنی برایمان از ناگفته هایش می گوید و می رویم.

به دومین کلیسای تاریخی منطقه می رسیم ...



کلیسای کوچک چوپان. غریب است و پر رمز و راز . چایی در جوارش می نوشم و می رویم.

کمی آنطرف تر کاروانسرای خواجه نظر به جا مانده از عهد صفوی با درب های بسته در انتظارمان نشسته. دیدارش می کنیم و به طرف هتلمان می رویم.



هتل ارس در دل شهر تاریخی جلفا. اتاقهایمان را تحویل می گیریم و راس ساعت می آییم تا برای ناهار غذاهای عجیبی را که سفارش داده ایم نوش جان کنیم . اوجاخوری و چاشاشولی و ... با کلی عشق و حال ناهار را میل کرده و به طرف آبشار آسیاب خرابه به راه می افتیم و ناگهان اتفاق بدی که فکرش را هم نمی کردیم. آب می ریزد و محمدرضا می سوزد. کلی حالمان گرفته شد ...
خودمان را به آبشار می رسانیم و محمدرضا به همراه وحید بیگدلی به جلفا بازمی گردند برای درمان . آرام مسیر دره را طی می کنیم تا به یکی از زیباترین آبشارهای خزه ای ایران برسیم . آبشار آسیاب خرابه ...



همسفرانمان کلی کیفورند و کلی خیس می شوند و عکس می گیرند و ... بالا می رویم و به مناسبت ۵۰ مین سالگرد جناب نام شیرین و بانو یک بستنی دبش می خوریم .



از دور قله عیلان داغی در خاک نخجوان پیداست. دستی تکان می دهیم و می رویم . در راه بازگشت از ارس می گوییم و نورالله کثیری و صمد خان بهرنگی. لختی هم در کنار پل آهنی و مزار پر از آرامش شهدای مرزبانی می ایستیم و ادای احترام می کنیم .



هندوانه ای می خریم و زیراندازی پهن می کنیم و نغمه ای می خوانیم و بالاخره حرکات موزون حمید خان بیگدلی کار دستمان می دهد . پلیس انتظامی و ... به خیر گذشت.
همسفرانمان در بازار نیمه تعطیل رها می شوند و می روند برای خرید و شام و ... شب . هتل . سکوت و خواب ...

صبح است و بعد از صرف صبحانه عازم کلیبر هستیم . حال زمان فر هم خوب است و در کنار ماست . جاده پر پیچ و خم ارس را با خنده و شوخی طی می کنیم و حوالی ظهر وارد منطقه ارسباران می شویم . آقا مهدی انتظارمان را با ناهار خوش طبع هیزمی می کشد. سفره ای در دل طبیعت پهن می کنیم و بیگدلی بزرگ برایمان هنرنمایی می کند.






ناهار را نوش جان می کنیم. دمنوش هیزمی کاکوتی را بر بدن می زنیم و آماده پاترول سواری هستیم. با پاترول و با هیجان بالا خودمان را به محل کمپ عشایر می رسانیم و حالا نوبت پیاده روی کوهستانی ماست . به صف می شویم و می رویم . ارسباران زیباست و دلربا ...






از دور قلعه بابک پیداست و این برایمان دلگرمی می آورد.



به همراه یارانمان پای به قلعه می گذاریم و در گوشه ای آرام می گیریم. سمن مان ساز بر دست گرفته و صدایش را بر پهنای کوهستان می گشاید. چه حالی دارد نوای دو تار و این هوای عاشقی بر بلندای ارسباران ...









همت چایی گوارا مهمانمان می کند و خرمدین را با داستان هایش تنها می گذاریم.
در کمپ عشایر استراحتی می کنیم و می رویم ...
شب . هتل آنزا . تولد حامد خان است و کیکی به میمنت می خوریم . دستی می زنیم و از کنار هم بودن مسروریم و دوباره خواب بر چشمهایمان مستولی می شود .



صبح روز آخر صبحانه را میل کرده و به طرف تبریز به راه می افتیم . در راه یکی از همسفرانمان جا می ماند و خود را با تریلی به ما می رساند. در مسیرمان کوه های رنگی را هم می بینیم . از اهر عبور می کنیم و دشت های زیبایش چشمهایمان را می نوازد ...
وارد تبریز می شویم و به هتل استقبال می رویم … ناهارمان را می خوریم و سری هم به مقبره الشعرای معروفش می زنیم .






عکسی به یادگار می گیریم و می رویم .
در راه بازگشت برای خودمان استیجی به راه میاندازیم و کلی استعداد جدید کشف می کنیم . عمر سفر رو به پایان است و عمر خاطره زیاد .
به مبدأ سفرمان نزدیک می شویم و ... چراغ های چشمک زن شهر از دور پیداست ...
تکرار یک خاطره ... البرز من ... و باز هم سفر که پایان ندارد …
Last edit: 6 سال 10 ماه قبل by travelloug.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
5 ماه 2 هفته قبل - 5 ماه 2 هفته قبل #2482 توسط 9186925237
برای بازدید کامل از جاذبه های دیدنی ارسباران شما باید چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشید. برای اقامت میتوانید از طریق اجاره ویلا از جاباما اقدام نمایید.
Last edit: 5 ماه 2 هفته قبل by 9186925237.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

مدیران انجمن: admin1
زمان ایجاد صفحه: 0.101 ثانیه

ارتباط با ما

    • تلفن : 34213531-026
    • موبایل : 09391725252
    • Email: info@alborzeman.ir
    • کرج، میدان سپاه ، به سمت سه راه گوهردشت ، بعد از خیابان بوستان ، ساختمان گلستان ، واحد یک