× تصاویر و سفرنامه تورهای پاییز و زمستان 90

سفرنامه تور جزیره قشم
مورخ: 90/10/21 الی 90/10/26
سلام به همه دوستان
دوستان عزیز، گروه البرزمن این دفعه برای برنامه طبیعت گردی خودش، مسیر متفاوتی رو انتخاب کرد و یه سفر داشتیم به جزیره بسیار زیبای قشم آنسوی آب ها، جزیره عجایب هفتگانه خلیج همیشه فارس.
اين جزيره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمير و قسمتى از شهرستان بندر لنگه، از شمال‌شرقى به جزيره‌ى هرمز، از شرق به جزيره‌ى لارک، از جنوب به جزيره‌ى هنگام و از جنوب غربى به جزاير تنب بزرگ و کوچک و بوموسى محدود مى‌گردد. فاصله جزيره‌ى قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس 20 کيلومتر، تا بندر هرمز 18 کيلومتر، جزيره لارک (تا مرکز دهستان لارک)9 کيلومتر، تا جزيره ابوموسى 163 کيلومتر و جزيره تنب بزرگ 114 کيلومتر است.
خب دوستان این تور بصورت پنج روزه و زمینی انجام شد به این ترتیب که در روز چهارشنبه با قطار از تهران سفر خودمون رو شروع کردیم، سفر با قطار در نوع خودش جالب و لذت بخشه ، در مسیر از شهرهای مختلفی عبور میکردیم و رفته رفته هر چی به جنوب نزدیکتر می شدیم به گرمای هوا اضافه تر می شد. بطوریکه در محدوده بندرعباس تقریبا همه لباس های زمستونیشون رو توی ساک ها گذاشتن و لباس های خنک تری به تن کردن.
پنجشنبه صبح به بندرعباس رسیدیم که از اونجا به اسکله رفتیم تا با لنج به بقیه سفرمون ادامه بدیم.
به گفته تمام مسافر جذاب ترین بخش این تور، سفر با لنج بر روی خلیج زیبای فارس بود. در طول مسیر همگی عکس یادگاری می گرفتن و پرواز مرغان دریایی و همراهی اونها با لنج و شوق رسیدن به جزیره حال و هوای خاصی به همه مسافرها داده بود
در حدود ظهر بود که به جزیره رسیدیم و در هتل مستقر شدیم. آب و هوای جزیره واقعا دلچسب و تقریبا گرم بود.
برنامه های گردشگری تور از روز جمعه شروع میشد، بنابراین مسافرها فرصت داشتن که در تا جزیره و در مراکز خرید گشتی بزنن.
جمعه راس ساعت 9 با ماشین به سمت جزیره هنگام حرکت کردیم. لیدر محلی هم تور رو همراهی می کرد و با لهجه زیبای بندری خودش در مورد جزیره قشم، آداب و رسوم و ویژگی های طبیعی آن صحبت هایی کرد و برای مسافرهای خوب و همراه البرزمن شنیدنی بود.
برای رفتن به جزیره هنگام باید سوار قایق میشدیم، در کنار ساحل 2 قایق منتظر گروه بودن و همگی رهسپار اولین توقفگاه خود یعنی ساحل نقره ای شدیم

ساحل نقره ای پوشیده از ذرات درخشنده ای بود که زیبایی خاصی به ساحل میداد و آن را نقره فام میکرد.
چند دقیقه ای در ساحل نقره ای توقف داشتیم و تا یادم نرفته بگم که در کنار ساحل نقره ای تونستین یه لاک پشت نوک عقابی هم ببینیم که خیلی هیجان آور بود.

توقفگاه بعدی گروه، خود جزیره هنگام بود که شامل یک بازارچه سنتی و محلی است که در این بازارچه بیشتر محصولات زینتی که از دریا بدست میاد و با ظرافت خاص بومیان تهیه و پرداخته میشه، عرضه میگردد.
البته توقف ما در بازارچه زیاد طولانی نبود چون خبر دادن دلفین ها بر روی آب دیده شدن بنابراین همه به سرعت سوار قایق ها شدیم و واقعا از دیدن حرکت دسته جمعی دلفین ها لذتی وافر بردیم

دوستان البرزمن جزیره قشم از لحاظ گردشگری طبیعی دارای جاذبه های بسیار زیبا و شگرفی است. پیشنهاد میکنم شانس دیدن اون رو از دست ندیدن و حتما به این جزیره زیبا سفر کنید.
در مسیر از آکواریوم طبیعی جزیره هم دیدن کردیم، آکواریم طبیعی هم که همون دریای خودمونه که بقدری زلال و صافه که میشه ماهی ها و گونه های مختلف دریایی رو به راحتی دید
بعد از پایان گشت به ساحل مبدا برگشتیم و در مسیر از مرکز پرورش کروکدیل ها هم دیدن کردیم که در نوع خودش جالب و دیدنی بود. اولین و تنها مزرعه پرورش کروکودیل کشور به نام پارک و مزرعه کروکودیل نوپک در جزیره هنگام از توابع شهرستان قشم به تولید و تکثیر کروکودیل مشغول است. این مزرعه علاوه بر تولید گوشت و پوست امکان بازدید گردشگران علاقمند را در محلی دیدنی و زیبا فراهم آورده است.
برای صرف نهار به رستوران رفتیم. و بعدازظهر هم، به گشت در بازارهای جزیره در منطقه تجاری درگهان اختصاص پیدا کرد.
اما صبح شنبه برنامه های گشت راس ساعت 8:30 شروع شد و مجددا یک لیدر محلی گروه رو همراهی میکرد.
مقصد جزایر ناز بود. جا داره بگم که این جزایر در حدود 1 کیلومتر از ساحل قشم فاصله دارن و در حالت مد دریا جزایر ناز در حدود 2 متر به زیر آب میرن و تنها بخش های بالایی اونها دیده میشه اما در هنگام جزر این جزایر از آب بیرون اومده و از طریق جاده ایی که در میان دریا باز میشه، میتوان با ماشین به این جزایر رفت.
که خب برای همه مسافرها جالب توجه و شگفت آور بود، توقف کوتاهی در جزایر ناز داشتیم و مجبور بودیم به سرعت و قبل از بالا آمدن آب، از دریا عبور کنیم.

مسیر بعدی جنگل های دریای حرا بود، اولین و مهم‌ترین جامعه گیاهی جزیره در جنگل‌های حرا مشاهده می‌شود که گونه‌ای از مانگروها به نام Avicennia marina (به نام ابوعلی سینا، دانشمند پرآوازه ایران) است و گستره‌ای بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جزیره را به خود اختصاص داده‌اند. گیاهان قشم خشکی پسند و حرارت‌خواه بوده و نیاز به رطوبت زیاد در تابستان دارند و بیشتر به شکل درختچه‌های نیم‌بیابانی کوتاه قد قابل مشاهده هستند.
نوع خاص درخت ها و وجود گونه های مختلف پرندگان در این جنگل ها، بر جذابیت های خاص سفر اضافه میکرد.

پس از گشت کوتاه در میان این جنگل ها به دره ستارگان رهسپار شدیم.
روستای برکه خلف در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته‌است. در شمال این روستا یکی از زیباترین جلوه‌های فرسایش در جزیره قابل مشاهده‌است. اهالی منطقه به این روستا استاره کفته (گاهی هم استار افتیده) می‌گویند. اما، نام دره ستاره‌ها برای این پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی جاافتاده‌است.

دره ستاره‌ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالی به‌صورت کم و بیش دست نخورده باقی مانده، در ارتفاع بین ۷ تا ۱۵ متری از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته‌های فسیلی است. مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌نها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری از جمله بخش‌هایی هستند که در این دره مشاهده می‌شوند.

گرفتن عکس و فیلم و ابراز تعجب و شگفتی از این پدیده خاص، نیز یکی از اتفاقات همیشگی این تور بود
مسیر بعدی بازدید از غارهای خربس بود که این غار در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس وروستای درگهان قرار دارد . مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای موجود در آن است خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده ، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.
گروه تونست با توجه به زمان کوتاهی که در قشم بودیم از نقاط برجسته جزیره دیدن کنه، هرچند برخی نقاط خاص گردشگری قشم مثل چاهکوه و غار نمکدان رو متاسفانه به علت محدودیت زمانی و با توجه به فواصل مختلف این نقاط از یکدیگر نتونستیم بازدید کنیم اما، برنامه هایی که برای گروه تدارک دیده شده بود با توجه به فشردگی زمانی که وجود داشت بموقع و در زمان های مناسب خودش صورت گرفت و در ظهر شنبه و بعد از صرف ناهار در رستوران به پایان رسید.
و در صبح یکشنبه گروه برای بازگشت به کرج آماده بود و مجددا با قایق های اتوبوسی به بندرعباس و از اونجا به ایستگاه راه آهن رفتیم و سفر با قطار پایان بخش یک سفر خاطره انگیز و پر از شگفتی به این جزیره ی زیبا بود.