× تصاویر و سفرنامه تورهای بهار 97

سفرنامه تور همدان گردی
مورخ : 97/1/10
راهنما: محمدمهدی امینی زاده

بهار فصل رویش سبزه‌ها و شکوفه‌هاست. بهار یادآور انتظار پائیز است. بهار نتیجه رنج زمستان است.بهار مقدمه محصول تابستان است. بهار را همه دوست دارند، چون کوه و دشت را ردای سبزی بر تن می‌کند. بهار شاخه‌های عریان درخت را می‌پوشاند.بهار حیات دوباره و آغاز تحول در طبیعت است و همین بهانه ، مسافران خوش ذوق همدان گردی رو ساعت ۵صبح دور هم جمع کرد و با کمی تاخیر در کنار مسافران پرانرژی از مسیر قزوین و تاکستان و آوج حرکت کردیم و در این مسیر زیبا بعد از صرف صبحانه با اعضای خانواده کوچک همدان گردی البرز من آشنا شدیم همسفران خوبمان از غول چراغ جادو و یکی از مهمترین آرزوهای خود گفتند و زمزمه کنان نزدیک ظهر به محل مقبره استر و موردخای رسیدیم . قبل از هر چیزی خانم احمدی یکی از همکاران خوبم و از لیدرهای محلی همدان به جمع ما پیوست که شهر خودشان را بهتر معرفی کند.آرامگاه یا بُقعه اِستِر و مردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان است در مورد هویت مدفونین این بقعه، تا کنون نظرات متفاوتی داده شده‌است، اما روایت مشهورتر، که با روایت مورخین یونانی و روایت تورات در مورد سرگذشت استر و مردخای تطبیق دارد، این است که خشایارشا با دختری از یهود به نام استر، که خواهر زاده یکی از درباریان یعنی مردخای بود، ازدواج کرد. به این ترتیب یهودیان در دربار وی نفوذ زیادی پیدا کردند. در این بین، شخصی به نام هامان که او نیز از درباریان با نفوذ و پرقدرت بود، نسبت به نفوذ روز افزون یهودیان حسادت نمود و از این رو فرمان قتل یهودیان راازخشایارشا گرفت اما مردخای به وسیله استر همسر خشایارشا، این فرمان را از شاه پس گرفت و آنان را نجات داد. از آن پس، یهودیان در اواخر اسفند و اوایل فروردین هر سال ( مصادف با ۱۳ – ۱۵ آدار، در گاهشمار کلیمیان) در سالروز نجات کلیمیان از قتل‌عام، با دعا و گرفتن روزه و خواندن طومار مگیلا، آن را گرامی می‌دارند و به عنوان “جشن پوریم” برگزار می‌کنند.

این اثر تاریخی از یک طرف، برای قوم یهود زیارتی و قابل احترام است، و از طرف دیگر، به عنوان یک اثر تاریخی، واجد ارزش است بعد از آن پیاده به سمت مقبره و موزه بوعلی سینا حرکت کردیم که ناگهان باران بهاری خیسمان کرد و نوید بهار را اعلام کرد . بوعلی سینا ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند و مقبره این دانشمند بزرگ ایرانی بسیار باشکوه و زیباست ومقبره ابو سعید دخدوک که از دوستان ابن سینا بوده نیز در کنار وی می باشد .

پس از بازدید از موزه پور سینا جهت صرف ناهار به یکی از رستورانها ی همدان رفتیم و ناهار خوش مزه ای نوش جان کردیم تا محوطه گنجنامه را با انرژی بیشتری بازدید کنیم ولی باران همچنان همراهی میکرد و قبل و بعد ما زمین را آب پاشی میکرد . دیدن کتیبه های باعظمت به نام داریوش و خشایارشا در زیر باران بهاری ، خاطره دل انگیزیست به خصوص اگر صحنه کتیبه ها و آبشارزیبای گنجنامه و نمناکی تنت قرین یکدیگر شوند

. به سرعت از گنجنامه دور شدیم و به مقبره باباطاهر مراجعه کردیم . بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده‌است مسلک درویشی و فروتنی او که شیوه عارفان است سبب شد تا وی گوشه گیر گشته و گمنام زیسته و تفصیلی از زندگانی خود باقی نگذارد.
خرید سوغات را پس از اتمام بازدید مقبره باباطاهر انجام دادیم و چه تنوعی !!! سوجوق، انگشت پیچ، نان نارگیلی، کماج، شیرمال، برساق، حلوا زرده باسلوق، پیکه چوک و موارد دیگر ...
وقت خداحافظی با پایتخت ایران باستان است و دیده ها و ندیده ها را باید گذاشت و رفت و ظاهرا باران هم این را فهمیده بود .....
درمسیر بازگشت خاطرات خوبی با موسیقی و دوستان ایجاد شد و کمی در مورد محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن صحبت کردیم و تا پاسی از شب ، برگ دیگری از خاطرات همسفران البرز من رقم خورد و تا بدانجا رسید که ...

سفر پایان ندارد ...
از همکار خوبم خانم الهام رهگذر که زحمات زیادی در این سفر کشیدند قدردانی میکنم و به امید دیدار همه دوستان ...
Last edit: 6 سال 1 هفته قبل by travelloug.