× تصاویر و سفرنامه های تور های بهار 98

لیدر : مونا حق نژاد

بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
صوفی از صومعه گو خیمه بزن بر گلزار که نه وقتست که در خانه بخفتی بیکار
حیف است در این بهار دل انگیز و پر باران ، در خانه بمانی ...
اردیبهشت است و بهشتی شدن زمین و فصل عطر باز شدن گل محمدی و رونق گرفتن گلابگیری در کاشان
سحرگاه پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه ، در خنکای صبح بهاری ، همسفران پرانرژی و وقت شناس البرز من یک به یک در محل قرارمون حاضر شدند و ساعت 5:10 با کاپیتان خوش اخلاقمون آقای قنبری به سمت کاشان به راه افتادیم . پس از خوش و بشی کوتاه در اتوبوس با دوستان ، قرار شد تا زمان صبحانه استراحت کنیم .
ساعت 07:00 صبح با یک موسیقی شاد و پر انرژی همسفران بیدار شدند و برای صرف صبحانه به رستوران سنتی مهتاب رفتیم . ساعت 8:00 صبح پس از صرف صبحانه با انرژی بیشتر به راهمون ادامه دادیم .
طبق رسم سفرهای البرز من ، حالا دیگه نوبت معارفه و آشنایی همسفرها با هم بود . تو این سفر از از فرهنگی های عزیز و بازنشسته تا دانشجویان معماری و صنایع و مهندسین مکانیک و شیمی و هنرمند همسفرامون بودن . کوچکترین همسفرمون نیلای دو ساله و شیرین بود و پیشکسوت های سفرمون هم خانم شیرازی عزیز و خانم عسگری مهربان بودند.
دوستان از خودشون گفتن و جاهای قشنگی که دیده بودن و به بقیه توصیه می کردن . پس از اتمام معارفه با شنیدن موسیقی شاد به مسیرمان به سمت روستای بزوک ادامه دادیم .
روستای ییلاقی و نیمه کوهستانی بزروک رتبه یک و بزرگترین منطقه پرورش گل محمدی در استان اصفهان را دارد که در طول مسیر رسیدن به این روستا مناظر کوهستانی و باغ های گل محمدی چشم نواز بود .
در طی مسیر راهنمای محلی روستا با تماس تلفنی خبر از باز نشدن غنچه های گل محمدی در روستا را داد که با توجه به خنکی آب و هوای منطقه ، باغ گل های محمدی در ارتفاعات برزوک هنوز به صورت کامل به گل ننشسته بود . با علم به این موضوع به مزرعه مورد نظر رفتیم و گشتی کوتاه در میان بوته های گل زدیم و با تلاش و علاقه تعدادی از مسافرین شروع به پیدا کردن گل های باز شده در میان باغ کردیم. پس از حدود نیم ساعت به سمت روستای برزوک به راه افتادیم . در روستا میزبان مان بسته های خشک شده گل محمدی را به همسفران مان هدیه داد.
حدود ساعت 11:00 به کارگاه گلابگیری و باغ اختصاصی در برزوک رسیدیم .
با ورود به باغ ،نسیم خنک و درختان سرسبز و آلاچیق های زیبا با صدای آب روان در جوی های اطرف باغ ، مسافران را به وجد آورده بود و نوید توقف و استراحتی دلچسب را می داد . پذیرایی شربت بیدمشک خنک و چای آتیشی داخل تنور هیزمی در باغ نیز نور علی نور بود .

با همسفران از کارگاه گلابگیری داخل باغ دیدن کردیم و و به محض ورود به کارگاه عطر گلبرگ های محمدی مشام مان را پر کرد . میزبان مان آقای جواد زاده در مورد نحوه گلاب گیری و انواع گلاب، توضیحاتی به دوستان دادند و دوستان هم با اشتیاق گوش می دادند و عکس های زیبایی از دیگ های مسی زیبای گلابگیری می گرفتند و سپس عرقیجات و سوغاتی خرید کردند .

در آبی آسمان، آفتاب و ابر با هم بازی می کردند و گاهی چند قطره باران بر روی گونه هایمان مینشاندند . گاه آفتاب بود و گاه سایه . وزش نسیم ملایم و دلچسبی که از میان باغ ها می آمد با صدای پرندگاه بهاری ، لذت صرف ناهار در باغ را دوچندان می کرد . زرشک پلو با مرغ که همراه با سالاد شیرازی و کشک بادمجان و نان محلی ، واقعا چسبید .

ساعت 15:00 با آقای جواد زاده و خانواده شان خداحافظی کرده و با گرفتن عکس های یادگاری با همسفران مان با خاطراتی خوش به سوی کاشان براه افتادیم .

حال نوبت به بازدید از یکی از بناهای تاریخی شهر کاشان بود : خانه ی بروجردی ها . با آن داستان جالب و پر احساسش . همان داستانی که ضرب المثلش می گوید هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد !
بله ، صاحب این خانه عشق دختر یکی از تجار کاشان ( دختر صاحب خانه معروف طباطبایی ها ) به دلش می افتد و شرط پدر دختر ، ساخت خانه ای اعیانی در شان دخترش است و پسر با همکاری نقاشان و معماران و بناهای معروف زمان قاجار و تقریبا پس از 18 سال موفق به ساخت و تکمیل این خانه می شود که از زیباییه نقاشی های آن که زیر نظر استاد کمال المک معروف بوده تا گچبری ها و گنبد و بادگیرهای خانه که هر کدام نهایت هنر و زیباییست ، هر چه بگوییم کم است ...

با همسفران عزیزمان از ساعت 16:00 الی 17:10 یک ساعتی را از این بنای زیبا بازدید کردیم و پس از گرفتن عکس های یادگاری از کاشان خداحافظی کرده و به سمت کرج به راه افتادیم .

شادی و انرژی بالای مسافرین در اتوبوس ، مسافت کاشان تا قم رو از یادمون برده بود .
ساعت 19:15 به مجتمع مهر و ماه رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه و خرید شام ساعت 20:15 به سمت کرج حرکت کردیم و ساعت 22:30 با بدرقه و نوازش قطرات باران بهاری ، در نقطه سلام صبحگاهی ، با تک تک مسافرین خداحافظی کرده و از هم جدا شدیم .
در پایان از همکار خوبم آقای هاشمی و کاپیتان خوب برنامه آقای قنبری و همه همسفرای خوب و پرانرژی البرز من تشکر می کنم .
به امید دیدار تک تک مسافرین عزیز در برنامه های بعدی .