× تصاویر و سفرنامه های تور های بهار 98

سفرنامه تور گلابگیری مورخ 98/2/20

بیشتر
5 سال 1 هفته قبل - 5 سال 1 هفته قبل #2168 توسط travelloug
سفرنامه تور گلابگیری
مورخ 98/2/20
لیدر : علیرضا تراب زاده




زمین را ،
شکوفه فرا گرفته است .
در بهشت روي زمين هستيم
دختری با شعف ، زندگی را فریاد می کند ،
دوستانم
‌ برای گلاب گیری
به کاشان رفته اند .
البرز من ... دل ربایی می کند ،
چشمانم ، به دوردست می نگرد
لبخند تو ، با رویای من و عطر گل محمدي در آمیخته است
دنیا در نگاهم فیروزه ای است ، باران نزدیک شده
تا خانه ...
همراهی ات می کنم !

هواي خيلي خنك اعلام مي كرد كه قراره روز خوبي رو از نظر آب و هوايي پشت سر بذاريم . وقتي رسيدم جلوي دفتر هنوز اتوبوس نيومده بود رفتيم توي دفتر و لوازمي رو كه لازم داشتيم برداشتيم و در همين حين اتوبوس هم از راه رسيد و همسفران يكي يكي سوار شدن ، همسفران قديمي در سفر اصفهان ، خانم ها قالبي ، سمانه حسن پور و پسرش آرش هم بودن و شهره هم براي اولين بار با ما همسفر شده بود . چند نفري هم براي اولين بار بود كه با تور به سفر اومده بودن . بعد از سلام و احوالپرسي و صحبتي مختصر قرار شد تا صرف صبحانه استراحتي داشته باشيم كه تا پايان روز پر انرژي باشيم .
ساعت 6 صبح قبل از اينكه برسيم به رستوران براي صبحانه ، در پليس راه دو نفر از همسفران ، زوجي جوان كه خيلي ناراحت بودند و به دلايل شخصي پس از دادن رضايت مبني بر اينكه با ميل خود و در كمال صحت و سلامت از همراهي با ما و ادامه مسير منصرف شدن و از ما جدا شدن و به حركتمون ادامه داديم تا به رستوران رسيديم و پس از دقايقي پياده شديم و مشغول صرف صبحانه شديم . بعد از صبحانه قرار بود عكس دسته جمعي بگيريم ولي چون باران شدت گرفت منصرف شديم و سوار اتوبوس كاپيتان حسين نجفي شديم و به راهمون ادامه داديم .
بعد از مدت زمان كوتاهي مراسم آشنائي همسفران شروع شد و دوستان دونه دونه مثه ستاره هاي آسمون اومدن و از خودشون گفتن و اولين نفر آقاي موسوي بود كه با خانواده تشريف آورده بودن و كلي برامون صحبت كردن و همينطور مابقي دوستان ، خانم عابديني و همراهان كه از تهران به ما ملحق شده بودن خانم ها زرابي و سمواتي ، خانم ها گودرزي ، آقاي فرشاد علي شاهي كه در نگاهشون موجي از آرامش و اطمينان بود به همراه دخترشون و ديگر دوستان كه مجال نامبردن همگي نيست . خلاصه با همسفران جان آشنا شديم و وارد شهر عقرب ها ، دروازه كوير ، دارالمومنين ، شهر كاشان شديم و مستقيم به سمت كهن باغ شهر نياسر رفتيم . نیاسر واژه‌ای است از فارسی کهن و به معنی سایه و سرما و متضاد آفتاب و گرما است . وارد نياسر شديم و مسير كوتاهي را با همسفران پياده روي كرديم و به سمت آبشار نياسر رفتيم و ساعت 10:45 صبح به آبشار رسيديم و قرار شد يك ساعتي از مناظر زيباي آبشار لذت ببريم و به سمت اتوبوس برگرديم .
آبی که از آبشار پایین می‌ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار را داراست . آبهای روان از کنار آتشکدهای زیاد دیگری نیز جریان می‌یابد که این می‌تواند علامت پرستش آناهیتا ، الهه باروری و مرتبط با آب باشد . آبشار نیاسر در ابتدای مجموعه تاریخی شهر قرار دارد و دامنه‌های آن از گیاهان سرسبز و زیبایی پوشیده شده ‌است که به دلیل پدیده‌های انحلال سنگ آهک توسط جریانهای زیرزمینی و گذشت سالیان دراز بافت بسیار زیبا و چشم نوازی مانند استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌ها در بدنه آبشار به وجود آمده ‌است. اين آبشار زيبا كه از چشمه اسکندریه سرچشمه می‌گیرد ارتفاعي حدودا 25 متر دارد .



بعد از پايان يافتن ساعت بازديد به سمت اتوبوس برگشتيم و ساعت نزديك به 12:30 بود كه به سمت برزك حركت كرديم . توي مسير همسفرا كمي استراحت كردن تا رسيديم به برزك و از اتوبوس پياده شديم و وارد باغي زيبا و با صفا شديم و تعدادي از خانم ها از ديدن محيط باغ كلي خوشحال و مشعوف شده بودن .



جاي شما خالي ناهار كه زرشك پلو با مرغ بود سرو شد و بعد از كمي استراحت و صرف چاي چندتا از همراهان وارد فروشگاه شدن و شروع به خريد گلاب ، عرقيجات و سوغات شدن و بعد از خريد وارد كارگاه گلابگيري شديم و به توضيحاتي كه آقاي جوادزاده در خصوص فرايند گلابگيري ارائه كرد گوش داديم و به تماشاي ديگهاي مسي پرداختيم و بعد از عكاسي سوار اتوبوس شديم و به سمت كاشان حركت كرديم .















بعد از ورود به شهر كاشان ساعت 5 عصربه سمت خانه بروجردي ها رفتيم تا بازديدي از اين خانه تاريخي قاجاري زيبا داشته باشيم . بعد از تهيه بليط وارد خانه شديم و بعد از شنيدن توضيحات همكارم خانم بنادكوكي به گشت و گذار در خانه تاريخي پرداختيم .
خانه بروجردی‌ها در خیابان علوی كاشان و محله تاریخی سلطان امیراحمد قرار دارد و تحت نظارت و نگهداری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می‌شود . اين خانه توسط بازرگانی به نام سیدحسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است و دارای چند بادگیر و نورگیر بسیار زیبا است. به دلیل اینکه صاحب این خانه با بازرگان‌های بروجرد به تجارت می‌پرداخته و از آن‌ها اجناس مختلف به شهر کاشان وارد می‌کرده است ، به حسن بروجردی معروف شده و خانه او هم به خانه بروجردی‌ها مشهور شد .خانه بروجردی‌ها متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده است ، به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان ، به دلیل وجود چند بادگیر، هوای خنک و بسیار مطبوعی از طریق بادگیرهای واقع در بالای پشت بام به صورت طبیعی و دائمی به زیرزمین‌ها سرازیر شده و در آنها جریان می‌یابد .
اما داستان چگونه ساخته شدن اين بنا خيلي شيرين و شنيدنيه ، مرحوم حاج آقا حسن بروجردی برای فرزندش سیدمهدی از دختر مرحوم حاج سیدجعفر طباطبائی خواستگاری می‌کند و خانواده طباطبائی شرایط موافقت با ازدواج را ساخت خانه‌ای آبرومند و درخور شأن عروس خانم قرار می‌دهند و به همین خاطر حاج آقا حسن بروجردی از همان معماری كه خانه طباطبائی را ساخته است، دعوت می‌كند كه این خانه را نیز بسازد. خانه تاریخی بروجردی‌ها سال 1354 به شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.




ساعت 18:30 بازديدمون از اين بناي تاريخي زيبا تمام شد و سوار اتوبوس به سمت خروجي كاشان حركت كرديم . پس از تهيه آب جوش از كاشان خارج شديم و بعد از پذيرايي مختصر و كمي استراحت ساعت 7:30 عصر وارد مجتمع اقامتي مارال ستاره شديم و نيم ساعتي توقف كرديم.
در فضائي شاد و آكنده از نشاط و انرژي به مسيرمون ادامه داديم و با برگزاري بازي و سرگرمي هاي دسته جمعي كه براي بعضي همسفران بسيار هيجان انگيز بود مسافت رو كوتاه كرديم ، خيلي خوش گذشت و در نهايت آقاي هيراد ابوالحسني برنده جايزه مسابقه و برنده اعتبار 30 هزار توماني سفر يك روزه شد .
ديگه داشتيم به انتهاي سفر نزديك ميشديم و ساعت حدود 11 به ميعادگاه هميشگي خودمون البرز من رسيديم و در زير باران نسبتا شديد بهاري با همسفران خداحافظي كرديم و آرزو كرديم باز هم در سفرهاي بعدي همدگر را ببينيم .
با تشكر از همكاران خوبم خانم بنادكوكي و آقاي رسته ،‌ آقاي حسين نجفي و كليه همسفراي خوب و مهربان كه به من كمك كردند تا بتوانم وظايفم رو به عنوان راهنماي تور به نحو احسن انجام بدهم .

و در نهايت به قول سعدي شيرين سخن :‌ هر كه سفر نمي كند ، دل ندهد به لشگري ...
تا سفر بعدي خدانگهدار
عليرضا تراب زاده
Last edit: 5 سال 1 هفته قبل by travelloug.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

زمان ایجاد صفحه: 0.117 ثانیه

نماد اعتماد الکترونیک

enamad

ارتباط با ما

    • تلفن : 34213531-026
    • موبایل : 09391725252
    • Email: info@alborzeman.ir
    • کرج، میدان سپاه ، به سمت سه راه گوهردشت ، بعد از خیابان بوستان ، ساختمان گلستان ، واحد یک