× تصاویر و سفرنامه های تور های زمستان 98

سفرنامه تور پرنده نگری فریدونکنار و سرخرود
مورخ: 1398/11/18
راهنما: اردلان بهرامی

اواسط بهمن ماه فرصت مناسبی برای دیدار با "امید" ،مرد تنهای باقیمانده از جمعیت غربی درنای سیبری بود و با همراهان باشگاه حیات وحش و پرنده نگری البرزمن فرصت را غنیمت شمرده و در یک جمعه دلچسب و خوش آب و هوا راهی فریدونکنار شدیم .
جاده چالوس را در پیش گرفتیم، پیچ ها و دست اندازهای جاده را با امید دیدار "امید" به جان خریدیم تا هنگام طلوع خورشید به دریا رسیده و صبحانه ای مختصر ولی با عشق خوردیم. خورشید و دریا با حضوری "کاکایی" های خزری زیبایی دوچندان داشت.
3 ساعت بعد از طلوع خورشید به ابتدای جاده "تالاب فریدونکنار" رسیدیم. ابتدا چند سنقر تالابی به استقبال ما آمدند. سپس وارد دامگاه های معروف و مخوف شکارچیان محلی شدیم....
در کنار جاده قیل و قال "سهره های جنگلی" جذاب بود. "زردپره تالابی" و "کورکور" هم خودی نشان دادند. در انتهای جاده ساختمان محیط بانی بود که گروه ما از قبل با آن ها مکاتبه و مجوز لازم را اخذ نموده بود. از ساختمان محیط بانی تا تالاب را می بایست پیاده و از دل دامگاه ها عبور می کردیم . صحنه ها یی اندوه ناک از خودخواهی آدمی و نشانه هایی از تخریب حیات وحش و محیط زیست در سر تا سر مسیر به چشم می خورد.
بعد از آخرین پیچ تالابی زیبا جلوی چشممان پدیدار شد، چند "اگرت" کوچک و بزرگ دیده می شد که با توجه به تشابه رنگی با "درنا سیبری" لحظه ای تصور کردیم امید باشد. نا امید نبودیم ولی پیدایش نمی کردیم ، با دوربین و تلسکوپ به دنبالش بودیم.

"آنقوت"، "غاز خاکستری" ، "خروس کولی" و چندین گونه پرنده دیگر بود اما دریغ از "امید"...

ناگهان پرنده ای سفید که ابتدا تصور می شد "اگرت" باشد سر از آب بیرون آورد، آه خدای من.... خودش بود، "امید".

زیبا و با غرور با چشمانی زرد ، صورت و منقاری قرمز ، تمام بدن سفید درخشان و پاهایی کشیده به رنگ قرمز. با رفتاری کاملا اجتماعی نگاهی به ما کرد و مجددا به کاویدن گل و لای برای جستن غذا سر را درون آب کرد.
گروه ما خوشحال و هیجان زده از دیدار "امید" با دلی سیر او را تماشا کرده و عکس هایی زیبا گرفتند.

کمی تلاش کردیم به او نزدیک تر شویم ، وقتی جلو تر رفتیم و دوربین کشیدیم در دور دست ها گونه های جذاب تری از جمله "تنجه" ، "کفچه نوک" ، "اردک سر سبز"، "اردک بلوطی" ، "اردک سر حنایی" ، "حواصیل خاکستری" و... را دیدیم و حسابی لذت بردیم.

بعد از 3 ساعت پرنده نگری و گشت در طبیعت زیبا در هوایی معتدل و دلچسب ، هنگام برگشت به سمت ساختمان محیط بانی گپ و گفتی کوتاه با دامگاه داران محلی داشتیم و به درد و دل های آن ها گوش دادیم. از بی کفایتی و سوء مدیریت مسئولین تا تاثیر رونق گردشگری در درآمد زایی برای جوامع محلی و حفظ حیاط وحش و محیط زیست صحبت شد.
تالاب و دامگاه های فریدونکنار را به مقصد بابلسر جهت صرف ناهار ترک کردیم .

ناهار را مهمان "هاستل ماهور" با غذاهای خانگی و محلی بودیم . میزبان با سلیقه ما در حیاطی گل کاری شده میز ناهار را چیده بود، با اینکه تا بهار فاصله داشتیم ولی آنقدر هوا خوب بود که ظهر 13 فروردین را تداعی می کرد. بعد از ناهار در آن هاستل زیبا استراحتی کوتاه ولی مفید داشتیم . سپس با میزبان و اقامتگاهش عکسی یادگاری گرفته و راهی "سرخرود" و تالاب قوها شدیم.

بعد از گذشتن از "وزرا محله" به پارگینگ تالاب رسیدیم و مابقی راه را پیاده درکنار بومیان و دستفروشان منطقه طی کردیم . آفتاب مایل به غروب بود و ما پشت به آفتاب و روبه تالاب به تماشا و عکاسی از "قوی فریادکش" پرداختیم .

آن عصر فراموش نشدنی بود و دلمان نمی خواست آنجا را ترک کنیم، ترجیح می دادیم بدون دغدغه در کنار آن تالاب بنشینیم ، چای آتشی درست کنیم و تا شب آنجا بمانیم ولی افسوس که راهمان طولانی بود و ناگزیر به ترک آنجا بودیم. پس هنگام غروب سرخرود زیبا را به مقصد کرج ترک کردیم.
باز هم پیچ های زیاد و دست اندازهای آنچنانی جاده هراز باعث نشد که خاطره و تجربه دلچسب آن روز ما خراب شود. در لار توقفی داشتیم و بستنی بسیار خوشمزه ای نوش جان کردیم . افسوس که هوا تاریک شده بود و تماشای دماوند استوار هنگام خوردن بستنی را از دست داده بودیم ....