× تصاویر و سفرنامه های تور های پاییز 97

سفرنامه تور تالاب سلکه مورخ 97/9/16

بیشتر
5 سال 5 ماه قبل - 5 سال 5 ماه قبل #2070 توسط travelloug
سفرنامه تور تالاب سلکه
مورخ 97/9/16
راهنما: سحر بوذری

در شانزدهمین روز از آخرین ماه پاییزی عزم دیدار دلبرکانی را کردیم که کیلومترها راه را از سیبری طی کرده و به ایران زیبا رسیده بودند. ساعت ۴ در میعادگاه همیشگی جمع شدیم و پس از سوار شدن همسفران ، عازم استان گیلان و منطقه حفاظت شده سلکه شدیم.
ساعت ۵:۳۰ به تالار شهر رسیده و صبحانه مفصلی نوش جان کردیم و سپس به معارفه همراهان جان پرداختیم . پس از توقف در امامزاده هاشم و استراحتی کوتاه، مجالی برای معرفی پرنده نگری و پرندگان ایران یافتم. شوق دیدار با شنیدن و دیدن تصاویر و فیلم های پرندگان به چهره همراهان جان اضافه شده بود و البته صبرشان برای دیدار کم و کمتر ...
ساعت ۱۰:۱۵ به منطقه حفاظت شده سلکه رسیدیم.









محیط بانان و کارشناسان محیط زیست با خوش آمد گویی گرم ، ما را همراهی کرده و بعد از ارائه توضیحات در مورد تالاب و پرندگان آن، دوربین ها را تحویل داده و وارد منطقه شدیم.


به تالاب رفتیم. پرنده ها را با تلسکوپ نشان کرده و به همراهان نشان دادم... تنها صدایی که می شنیدم:
واااای...ایول...
چقدر زیبان...
عالیه...
و لبخند رضایت بر لب همه.






پس از دیدن پرندگان تالاب سلکه و دیدار با کرکسی که در اورژانس محیط بانی نگهداری میشد، جشن تولد شبنم جان را برگزار کردیم و ساعت ۱۲:۴۵ به سمت اسکله سیاه درویشان حرکت کردیم.


به سیاه درویشان که رسیدیم ، آقای داوطلب مسئول اسکله و رستوران ماه تی تی منتظر ما بود.
نم بارون در حال باریدن بود. پس از پوشیدن پانچو و آماده شدن قایق ها، همراهان در گروه های هشت نفره سوار بر قایق عازم مرداب انزلی شدیم.


پس از عبور از رودخانه ، وارد مسیری بکر شده، قایق ها را خاموش کرده و به تماشای زیبایی مرداب و پرندگان نشستیم. از اگرت کوچک و بزرگ و حواصیل خاکستری تا فلامینگو و سنقر تالابی و کاکایی و پرستو دریایی.





در مسیر مرداب دو روباه زیبا هم مارو با شیطنت خاص دنبال می کردن.
در انتهای مسیر ، کمی جلوتر پرندگان به خواب رفته بودن و برای حفظ آرامششان، توقف کرده و در سکوت زیبای مرداب با همراهی سوسن جون ، شاواسانا کردیم .
پس از گرفتن عکسی به یادگار و شنیدن دردل های برادران داوطلب از مشکلات مردم بومی منطقه، تأثیر اکوتوریسم بر کاهش شکار غیر مجاز پرندگان و اهمیت همراهی جوامع محلی در سفرهای پرنده نگری ، راه بازگشت به سیاه درویشان را پیش گرفتیم.
ساعت ۱۵:۳۰ به رستوران رسیدیم. همسفران به کلبه آمده و خود را گرم می کردند. من هم به همراه همکاران خوبم ، آقا مهدی و اردلان، مشغول کمک به خانم داوطلب شدیم تا ناهار دوستان سریعتر آماده و سرو شود.
ساعت ۱۶:۴۰ پس از صرف ناهار ، از خانواده داوطلب خداحافظی کرده و رهسپار کرج شدیم.
در مسیر از پرنده نگری و فوایدش گفتیم و پرندگان رکورد شده را در ذهنمون ثبت کردیم. به رسم یادگار مسابقه ای پرنده ای برگزار کردیم و به دو نفر از همسفران هدیه ای ناقابل دادیم.
پس از توقف منجیل و کمی استراحت ، ادامه مسیر را با همخوانی ترانه های قدیمی و مسابقه دابسمش هموارتر کردیم و ساعت ۲۲:۱۵ با بدرقه همسفران گل، با خاطراتی خوش و تصاویر زیبای پرندگان رکورد شده در ذهن،لبخند زنان راهی منزل شدیم.

لیست پرندگان رکورد شده :
۱. اگرت کوچک
۲. اگرت بزرگ
۳. حواصیل خاکستری
۴. چنگر
۵. اردک سر سبز
۶. اردک سرحنایی
۷. دم جنبانک ابلق
۸. آبچلیک تالابی
۹. سنقر تالابی
۱۰. پلیکان
۱۱. کاکایی
۱۲. پرستو دریایی
۱۳. سینه سرخ اروپایی
۱۴. ماهی خورک
۱۵. خوتکا
۱۶. گاوچرانک
۱۷. کرکس
۱۸. باکلان کوچک
Last edit: 5 سال 5 ماه قبل by travelloug.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

زمان ایجاد صفحه: 0.099 ثانیه

نماد اعتماد الکترونیک

enamad

ارتباط با ما

    • تلفن : 34213531-026
    • موبایل : 09391725252
    • Email: info@alborzeman.ir
    • کرج، میدان سپاه ، به سمت سه راه گوهردشت ، بعد از خیابان بوستان ، ساختمان گلستان ، واحد یک